Nebo roboti se softwarem. Zamyslete se schválně, co všechno už dnes lze celkem snadno nahradit technologií. Strojvedoucí, recepční, prodavač. Ti všichni ztratí již brzy práci. Technologie budou z dlouhodobého pohledu vždy násobně levnější a spolehlivější než lidé. I kdyby stála elektřina 100 korun za kWh. Technologie funguje bez dovolené, nezná Vánoce, poslouchá na slovo a když přestane stíhat, stačí dokoupit server. Dokonce umí nahradit klidně stovky programátorů. To když vytvoříte třeba Shoptet místo toho, aby si každý musel programovat vlastní eshop.
A přesně tak přemýšlím, když něco vymýšlím. Jak bych mohl nahradit danou profesi technologií? Ne vždy to je tak "jednoduché" jako v případě prodavače. Řadu pracovních míst zatím technologie nemohou nahradit nebo by to bylo příliš nákladné. Pak se ptám, jak nahradit alespoň část procesů v dané funkci. V tom mi pomáhají často opomíjené kalkulátory a konfigurátory. Posledně se mi povedlo zrušit celé call centrum. Myslíte si, že jsem se zbláznil? Neřekl bych. Minimálně tržby to neovlivnilo.
Technologie zničí také kamenný prodej. Minimálně v té formě, jak jej známe.
Ale pozor. Vždy se ptejte, jestli jste nevytvořili systém call centra. To by váš brand mohlo docela rychle zničit.