Posledně jsem psal o tom, jak lidi nahrazuje software. Nicméně uvědomil jsem si, že software nahrazuje i celé firmy. Ukažme si to na příkladu marketingových agentur. Marketingové agentury jsou tady primárně od toho, aby klientovi zajistili tržby tím, že za něj dělají marketing. Stejnou službu ale už dnes dělá prakticky zcela samostatně Google a další vyhledávače. A ještě dál jdou specializované srovnávače a vyhledávače, nebo dokonce marketplace typu Srovnejdrevo.cz
Dělají komplexní marketing. Zaplatí si reklamu na Googlu, Facebooku a pokud to dává smysl, klidně jdou i do televize. Ve výsledku pak jen přeprodávají zákazníky z mnoha nespecializovaných marketingových kanálů. Asi si teď říkáte, jak to vůbec může dávat smysl? Jde o efektivitu. Umí zákazníky zpracovat s takovou efektivitou, s jakou to neumí ani Alza, pokud by už také nebyla marketplacem :)
A tito specializované portály toho ve výsledku umí ještě mnohem víc, než si dokážete představit. Teče přes ně většina objednávek na trhu. Snadno pak na to umí nabalit související zboží a služby. Ve Srovnejdrevo.cz si hrajeme například s myšlenkou brigád, protože palivové dřevo lidé chtějí často i vyskládat do dřevníku, což prodejci dřeva nechtějí dělat. Můžeme tím nahradit v podstatě práci agentury práce zcela bez lidí, takže bez operativních nákladů. Uber a další platformy jsou zkrátka jen první ukázkou, co tyto platformy dokážou. Bude moc zajímavé sledovat další hráče, kteří ještě ani neexistují.